| 7 comments ]


Assalamualaikum...


Hari ni Jumaat...

Waktu dekat masjid tadi pandang sekeliling...dekat bilik ni pun pandang kiri dan kanan...
melangkah keluar pandang depan dan belakang...

Saya baru perasan saya dikelilingi oleh mereka yang meletakkan islam dan iman teratas dalam hati mereka.
Mereka jadikan Rasulullah idola mereka...
Mereka sayangkan keluarga seperti nyawa mereka...
Allah dijadikan tempat mengadu...sahabat dijadikan tempat berkongsi...

Baru saya terasa saya tak cukup sifat-sifat ini.
Baru saya tersedar jika saya ingin mencari teman atau pasangan untuk saya didik dan bimbing...
Saya tak layak...

Allah jadikan manusia berpasangan... lelaki dan perempuan.
Allah jodohkan mereka dengan kesempurnaan...
Di mana sang lelaki sempurnakan sifat isterinya...begitu juga sebaliknya...
Jika saya rasa diri ini kosong dengan sifat-sifat mulia tapi bukan sempurna...
Dengan siapakah saya berlu berdamping?

Alhamdulillah...
Allah tempatkan saya dalam kalangan mereka yang memelihara adab, nikmat akal dan iman mereka...
Allah temukan saya dengan mereka yang boleh saya jadikan contoh untuk lebih dekat pada diriNya...
Allah memberi saya kekuatan untuk tetap berusaha menjadi lebih baik...

Memang...jodoh ajal maut di tangan Tuhan...
Sudah termaktub semuanya...
Memang sang suami pasti akan bertemu hati si isteri walau apa pun kekangan...
Tapi untuk dapatkannya bukan mudah...
Sebab bagi mereka yang sedar dirinya tak cukup sempurna pada ilmu dan pegangan iman...
Mencari pasangan satu cabaran...

Wanita harganya begitu tinggi...
Untuk memilih...harta...rupa..dan ilmu mereka diadili...
Memang...wanita yang baik untu lelaki yang baik...
Tapi...jika mereka yang tidak jahat tapi perlukan bimbingan...layakkah mereka untuk menerima pasangan yang setara dengan mereka?
Yang jahil akan lebih jahil...
Yang hanyut kan jadi lebih lemas dalam selirat dosa mereka.

Allah...bantulah kami...
Kasihanilah kami...
Temukan kami dengan jodoh yang benar di sisiMu...
Golongkan kami dengan kalangan hambaa yang mendapat rahmat Mu...

InsyaAllah...walaupun dengan bacaan post ini Allah menerimanya sebagai doa...

slipOFtongue::: saya sangat beruntung berada dalam kalangan mereka. jika mereka tiada mungkin saya lebih hanyut. lebih mendekati azab kubur yang sengsara...diikuti perit neraka yang tak tertanggung. alhamdulillah. tapi jangan jauhi mereka yang terlihat lebih rendah imannya..kerana ukuran iman bukan dinilai insan tapi tuhan.

7 comments

qUETIm ThE wARRIOr said... @ January 21, 2011 at 8:56 PM

alhamdulillah... baikla kalau kita ada niat... mintak2la dany ditemukan dgn wanita yang elok... yang bukan hanya untuk dibimbing tapi sama2 bermuafakat... jika dia salah dany bimbing, jika dany salah dia blh memberi teguran secara berhemah... selalu2lah bdoa k...

D.S.R said... @ January 21, 2011 at 8:57 PM

*taak terkata bila baca entry kamu wahai En Dan.. =)


btw, nak tnya pasal gambar kat atas tu..sape amik??cun lah..men dgn shutter speed kan?*kalau x silap lah

SYAZWANI KURNIAN said... @ January 21, 2011 at 9:18 PM

amin...

haah...cantik gmbAr tu...

Nurul Amal said... @ January 21, 2011 at 9:18 PM

salam

teman-teman yang soleh merupakan salah satu hidayah dari Allah

jauh daripada teman yang soleh, bermakna jauh dari dari hidayah Allah

bagaimana kita pada hari ini, begitulah pasangan kita pada hari nanti.

alhamdulillah,kesedaran timbul dari hati-hati yang Allah beri petunjuk.

semoga kita t'golong dlm mereka yang diberi hidayah oleh Allah SWT.

teruskan perbaiki diri,demi Islam.

nice post,Danial ;)

DanyRiz is just a label...Danial Hariz is the sacred name said... @ January 22, 2011 at 12:41 AM

kutem: kita sama2 berdoa kutem....kadang2 kita tak boleh hanya berharap bimbingan...permulaan perubahan datang dari diri kita sendiri...
kalau hati tak terdidik dengan sendiri...bimbingan, ajakan, pedoman dari teman taulan tak bermakna....

DanyRiz is just a label...Danial Hariz is the sacred name said... @ January 22, 2011 at 12:43 AM

dhiya::thanx sebb still baca post saye...saye hargai:)))

wani::yup...kami tangkap pakai slr mamu (fikri)...rendahkan shutter speed...canteque kan....huhu

DanyRiz is just a label...Danial Hariz is the sacred name said... @ January 22, 2011 at 12:45 AM

amal::blog kamu jugak memberikan inspirasi...amal jugak seorang anugerah Allah kerana menjadi teman saye::}}terima kasih.

Post a Comment

Love Is In The Air

Written and art by Dany Riz. Powered by Blogger.

Joined Me, If You Love Me